Vejledning efter vandbrok

VANDBROK I PUNGEN/HYDROCELE

Hvad er vandbrok i pungen

Omkring stenen i pungen er der hinder, som producerer en lille smule væske for at beskytte stenen. I nogle tilfælde begynder hinderne at producere for meget væske, som kan medføre, at der dannes så meget væske, at det begynder at genere. Dette kaldes populært et vandbrok.

Behandling

Vandbrok kan behandles på 2 måder. Den ene metode er udtømning af væsken med en nål og indsprøjtning af noget lokalirriterende stof, som får hinderne til at klæbe sammen. Denne behandling skal ofte gentages, da væsken hyppigt kommer igen.

Med tålmodighed kan det dog lade sig gøre at få vandbrokket væk på denne måde.

Operation

En mere sikker metode til fjernelse af vandbrokket er en operation. Der laves et lille snit på pungen, væsken fjernes og de hinder, som producerer væsken, fjernes i videst muligt omfang. Operationen laves i lokal bedøvelse, hvor vi først tilbyder og anbefaler beroligende og smertestillende medicin, dette gives i en blodåre i armen.

Når du skal have det beroligende medicin, skal du møde fastende 6 timer for føde og 2 timer for væske.

På grund af det beroligende medicin, må du ikke køre bil i 24 timer, tag derfor en chauffør med.

Er der kun lidt ømhed, men det tilrådes, at man holder sig i ro en uges tid.

Risiko for komplikationer

Komplikationer er sjældne, men kan ses i form af infektion og blodansamling.

Der er også ved operation mindre risiko for at vandbrokket gendanner sig. Risikoen for dette er 10-15%. Kommer vandbrokket igen efter operationen, kan man ofte fjerne vandbrokket ved at suge væsken ud med en nål en enkelt gang.

Ved komplikationer kan du kontakte Kirurgisk klinikken, lægevagt eller skadestue.