BEHANDLING AF INDVENDIGE HÆMORROIDER VED ELASTIKMETODEN

En indvendig hæmoroide er en frembuling af en blodåre og slimhinde i den nederste del af endetarmen.

Før behandlingen

Det anbefales at tage 2 stk. Panodil eller lignende ca. 1 time før indgrebet.

Behandlingen

Da der ikke er smertesans på indersiden af tarmen, foretages behandlingen uden bedøvelse. Ved elastikmetoden sættes en lille og meget stram elastik hen over hæmorroiden/frembulingen. Herved stoppes blodforsyningen til hæmorroiden, som derefter ”visner” og falder af sammen med elastikken. Behandlingen tager ca. 15 min.

Efter behandlingen

Der kan det første halve til hele døgn føles stramning og afføringstrang. Hvis det generer, kan man tage smertestillende medicin fx panodil/Kodimagnyl eller evt. Ibuprofen.

Der er ingen forholdsregler efter operationen, og man kan gå normalt på toilettet. Det sker en sjælden gang, at man lige efter behandlingen føler en almen utilpashed. Dette skyldes en reaktion fra nerver tilhørende det ”selvstyrende nervesystem”, som regulerer kredsløb, vejrtrækning og mange andre funktioner. Denne tilstand kan føles meget ubehagelig, men den er helt ufarlig og vil hurtigt fortage sig, evt. efter at man har ligget et øjeblik, drukket et glas koldt vand eller fået lidt frisk luft. Man må i givet fald IKKE KØRE BIL, før man igen har det godt.

Efter 10-14 dage vil den afsnørede hæmoroide falde af og forsvinde sammen med afføringen. Dette observeres normalt ikke, men kan en sjælden gang medføre en smule blod i afføringen.

Yderst sjældent kan der fra 2-10 dage efter behandlingen opstå kraftig blødning fra tarmen. Ligeledes kan der yderst sjældent optræde kraftige smerter i tarmen ledsaget af feber.

Ved kraftig blødning, smerter eller feber bør Kirurgisk klinik Svendborg, vagtlæge eller skadestuen straks kontaktes.