SKUMBEHANDLING AF ÅREKNUDER

Ved indgrebet indsprøjtes der et lokalt irriterende stof Aethoxysklerol i åren, hvor målet er at omdanne åreknuden til ikke synlige bindevævsstrenge.

Succesen af sådan en behandling afhænger af, om man kan ramme åren rigtigt i forbindelse med injektionen og dels af om kroppen genåbner åren.

Generelt må det siges, at det ikke er nogen sikker behandling og at genåbning af åren kan forekomme i 20% af tilfældene.

For at behandlingen kan være effektiv, skal der være komprimerende forbinding af de behandlede områder i så lang tid som muligt, gerne flere uger. Der må ikke smøres creme på benet på behandlingsdagen.

1: Overfladisk årebetændelse. Det aktive skum ødelægger venevæggen i åreknuderne og der kan komme rødme og ømhed i områderne langs den lukkede åreknude. Forandringen vil normalt forsvinde af sig selv i løbet af uger til få måneder.

2: Brunfarvning af huden. Der kan ud for de lukkede åreknuder komme brunfarvning af huden. Farven svinder næsten altid i løbet af et års tid.

3: Migræne. Hos personer med kendt migræne er der beskrevet tilfælde, hvor behandlingen kan fremkalde migræneanfald. Dette behandles efter sædvanlige retningslinier.

4: Synsforstyrrelse: i mindre end 1 tilfælde af 100 behandlede er der forbigående synsforstyrrelser. Tilfældet varer få minutter. Der er aldrig beskrevet blivende synsproblemer.

5: Sår: i mindre end 1 tilfælde af 100 behandlede kan der komme et sår, hvor skummet er sprøjtet ind. Såret heler som regel i løbet af nogle uger, kan dog efterlade et ar.

6: Dyb årebetændelse: i mindre end 1 tilfælde ud af 1000 udvikles der dyb årebetændelse, fordi det aktive skum også påvirker de dybe vener. Dette viser sig ved mange smerter og hævelse af benet. Dette forebygges ved ankelbevægelser, støttestrømper og almindelig daglig aktivitet.